30 Haziran 2013 Pazar

Bana Dokunma


Bu kitabı dün okuyup bitirdim ve çok etkilendiğimden sizinle paylaşmak istedim. Bana Dokunma, Tahareh Mafi'nin 'Shatter Me' serisinin ilk kitabı. Öncelikle, konuyla ilgili fikir vermesi açısından arka kapak yazısını paylaşıyorum.

Juliette tam 264 gündür kimseye dokunmadı.
En son birine dokunması bir kazaydı. Ama Yeniden Kuruluş onu cinayetten içeri tıktı. Juliette'in dokunuşunun neden bu kadar ölümcül olduğunu kimse bilmiyor. Kimseye bir zarar vermediği sürece bu durum kimsenin de umurunda değil çünkü dünya zaten perişan durumda. Her gün yeni bir hastalık ortaya çıkıyor, gıda sıkıntısı had safhada, gökyüzünde tek bir kuş kalmadı ve bulutlar garip bir renkte.
Yeniden Kuruluş, yeni düzenin tek çare olduğunu iddia ettiği için Juliette'i bir hücreye kapattı. Hayatta kalan bir avuç insan ise savaş naraları atıyor. İşte bu yüzden Yeniden Kuruluş fikir değiştirmek üzere. Juliette onlar için mükemmel bir silah olabilir. Juliette, yeni düzenin tek silahı olabilir.
Juliette karar aşamasında. Ya bir silah olacak. Ya da bir asi.
Tahereh Mafi, Bana Dokunmada yürek burkan bir romantizmle distopya türünü bir araya getiriyor. Juliette'in iç dünyasını yenilikçi bir üslupla metnine yansıtan yazar, okurları Juliette'in zihninin içine davet ediyor.

Arka kapakta da denildiği gibi kitabın türü distopya, yani olaylar karamsar, ütopik bir dünyada geçiyor. Kitabın geçtiği zamanda, Dünya bizim umursamazlığımız yüzünden zarar görmüş, ozon tabakası delinmiş, gıda kıtlığı var, çok fazla insan hayatını kaybetmiş ve geriye kalanlar Yeniden Kuruluş isimli bir örgütün baskısı tarafından yönetiliyor...
Juliette'in durumu, bu harap olmuş Dünya'dan daha beter. O, insanlara dokunmaktan kaçınmak zorunda çünkü dokunuşu insanların acı çekmesine veya ölümlerine sebep oluyor.


Yazar, Juliette'in bilinç akışını o kadar iyi yansıtmış ki, kahramanımız üzüldüğünde, hissizleştiğinde, umutlandığında, tutunacak birini, birilerini bulduğunda, bunları onunla birlikte yaşıyorsunuz. Yazarın dili, o kadar alışılmadık ki! O sözcükler, Juliette'in beynindeymişsiniz, geçtiği odalarda gölgeymişsiniz gibi hissettiriyor. Kitap, bu tür kitaplarda nadir rastlanan edebi cümlelerle kurulmuş.

Hep daha iyi olmaya çalıştım ama bunu nasıl yapacağımı bilemedim.
Sadece, bilim adamlarının yanıldığını biliyordum.
Dünya düzdü.
Biliyordum çünkü tam kenarından aşağı fırlatılmıştım ve 17 yıldır tekrar yukarı tırmanmaya çalışıyordum ama hiç kimsenin size el uzatmaya niyeti yokken yer çekimini yenmek neredeyse imkansızdı.
Hiç kimse size dokunma riskini göze almazken.

Bu kitabı okumadan önce insanlara dokunmanın, birileri tarafından kabullenilmenin bu kadar önemli olduğunu hayal dahi edemezdim.

"Her şey yolunda,"diye fısıldadı. "İyi olacaksın."  Gerçeğin hiçbir şekilde uyumayan kıskanç, kötü kalpli bir kadın olduğunu ona söylemedim. Asla iyi falan olmayacaktım.

Juliette'in gücüne hayranlık duymamak ise imkansız. Önceleri deliliğin sınırlarında geziniyor olsa da zamanla içinde yeşeren umutların onu nasıl değiştirdiğini görebiliyoruz. Yaşadıklarına, dışlanmışlığına rağmen içindeki sağlam parçalara tutunuyor ve kendisinden ödün vermiyor. O, hala Dünya'yı ve insanları önemsiyor. Oluşturulan yan karakterler ise sürprizlerle dolu. Bir yanda mavi gözleriyle ve inancıyla Juliette'i karanlığından çıkaran Adam, diğer yanda ise kendi karanlığında yanına arkadaş arayan, Juliette'i kötülüğün sınırlarına çekmek isteyen Warner. Aslında tanıdığınızı düşündüğünüz kişilerin tam olarak sizin düşündüğünüz kişiler olmadığı ortaya çıkabiliyor. Kitap ilerledikçe karakter sayısı da aksiyonla birlikte artıyor.

Serinin ilk kitabı olmasına rağmen aksiyon seviyesi oldukça yüksek ve bu da gelecek kitaplara yönelik beklentiyi arttırıyor. Bana göre, kitapla ilgili olumsuz olarak nitelendirilebilecek tek şey vardı: çeviri. Fena değildi ama kesinlikle daha iyi de olabilirdi. Bazı yerlerde şahıs ekleri karışıklığı gibi sorunlar vardı. Yine de serinin, seviyesini yükselterek devam etmesini ve diğer kitapların da bir an önce çevrilmesini umuyorum.

Kitabı okuyan, hakkında konuşmak isteyen arkadaşlar, yorumlarınızı bırakabilirsiniz.
Diğer dizi veya kitap incelemelerinde görüşmek üzere ^_^

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder